=

Pages

Nuffnang

Monday, October 24, 2011

Move on move on move on !

Hello haii :)
Tehee :D . Assalamualaikum w.b.t semuaa :)
Whats up guys ? Any news for me ?
Haa , banyak lettew gossipnye ? kih3 .

Oh ha . Its about life la darlings :)
Mak aku ckp , ade ape2 masalah , jangan lari . Kalau lari ,lagi masalah tu kejar kita .
OKAY MAK ! NOTED !
Abah pulak cakap , haa ! Yang ni panjang lebo sikit . Kalau abah punya thoughts , mcm ni ha !



Okay ! Itu abah cakap . Nah amek hang !
Aku publish kat fb lagi . Hehes .
So btw , let me talk about life .

Pasal yang abah cakap dulu okay ? Korang baca ayat tu korang paham tak ?
Mesti tak paham sangat kan ? Biar aku explain sebab aku dok dengar bapak aku ceramah pasal ni jea . Hehes ^^

Ayat pertama : WHO ARE YOU LAST TIME IS YOU NOW AND IN THE FUTURE !



nah ! ini penangan iklan kat TV 2 kot tak silap aku . haha ^^ . Aku tak amik port langsung bab iklan2 ni . Tengok tu tengok lahh . Tapi aku antara salah sorang rakyat malaysia yang tak amik port message iklan tu . Hehehehe . Lepas kena bebel dengan abah , baru la aku menghayati iklan tu . hehe ^^ . Iklan tu menunjukkan yang ade sorang mamat ni , dia kat airport (**tak silap aku ) then ternampak sorang mak cik ni terjatuh . Trus mamat tu tergesa-gesa tolong makcik tu. Then tetibe dia teringat balik yg dulu tyme kecik2 , bapak dia ajar dia tolong org bile org dlm kesusahan. So , itu lah maksud iklan tu .

Kalao korang tak paham lagi , nah ! Ini pulak example dari aku . Sekarang ni , kau kawan ngn sorang dak pompuan yang social . Then , bilaa dah rapat2 dengan dia , baru kau tahu yang dia dulu sebenarnya social gila . Pergi club , minum arak , smoke , pegi lepak ngn lelaki yang dia tak kenal mlm2 buta . Ha , then korang tanya lahh kat pompuan tu . Dia mengaku yang dia dah berubah . Dia dah stop semua benda tu kecuali dia keluar malam je , tapi yang tu pun dengan guys yg dia kenal . Dan sebenarnya tanpa pengetahuan korang , dia ikut mamat2 tu masuk club . Bila dh msuk club , nah ! Anything can happen kan ? Nah ! Itu lah dia . Dulu dia social gila , then now pun still dia social gila ! In the future pun dia akan jadi social gila .


(**rasanya nenek tua tu dulu life dia mcm mana ? ) haha :P

Itu lah sebabnya , keluar ayat yang kedua dan ketiga  : AND JUST ALLAH CAN CHANGE EVERYTHING . YOUR DESTINY , YOUR ATTITUDE AND EVERYTHING.



Okay , now , hanya Allah je yang akan mengubah segalanya . Your sorrow life to a happy life . InsyaAllah . Oh mungkin , Allah akan menterbalikkan  hidup korang yang indah , happy , damai tanpa sebarang masalah , kepada sebaliknya . Cuma Allah , yang akan mengubah segalanya . Aku pegang kepercayaan ni smpai mati .

Kemudian , ayat yang ketiga cakap : We never know what will happen .



Ha ! Yang ni memang sangat betol . Kita manusia adalah hamba Allah yang sangat kerdil . Kita ada dosa ada pahala masing2 . Kita cuma mampu merancang dan Allah lah yang menentukan segalanya . Aku mengaku kat sini . Apa yang aku rancang , aku mesti nak benda tu jadi . HELLO ! NORMAL LAH TU ! Ko dah plan everything , mesti ko nak event tu go smoothly kan ? Kalo tak sia2 je lah usaha korang tak tdo malam , terkejar kesana-kesini , makan minum letak tepi , assignment buat tak nampak , kan NORMAL tu . Same goes to life . Kau plan , sbtu ni ko nak dating ngn bf ko . Last2 , bf ko bagi alasan ta de transport n so on . Nah ! Kan ape yg ko rancang tu dah tak jadi . (**benda ni slalu jadi kat aku dulu ) . So , terima je lah . Bukan semua rancangan kita dapat dilaksanakan . Btol tak btol tak ?

Bila dah ckp pasal diri , abah tekan kan kat : YOU ARE WHAT YOU EAT AND YOU ARE WHAT YOU READ .



Kalau kau makan makanan yang halal , maka baik lah kau . Kalau kau makan makanan yang haram , maka , buruk la perangai kau . Boleh tara tu ? Haha ^^ COPP ! Bukan tu maksudnye . hehe :D Maksud ayat abah aku tu , makanan yang kau makan akan membentuk diri kau ! Al-kisah , pasal bestfriend aku ni . Dia ni dak tahfiz . Dia dtg umah aku , segala benda tak ley makan . Yang berminyak , yang itu , yang ini .Sekali kita tengok , mesti rasa dia ni leceh gila kan ? Nak tahu reason kenapa dia GILA PUNYA PANTANG DALAM PENJAGAAN MAKANAN ? Sebab makanan yg kita makan , akan mempengaruhi otak kita . Rasenye kenapa lah mak bapak kau dulu susah2 je paksa korang makan KISMIS ? haa ! nak kasi korang bijak pandai lahh ! Itu pun tak nampak lagi ke ? Contoh nye dah jadi dalam hidup korang .

Pasal bahan bacaan pulak , you are what you read ! Aku sangat menyampah ayat ni . Haha ^^ (**sorry abah ) . Siyes aku panas hati bila sembang ngn abah aku . Abah aku dia pandai dalam medicine , aeronautic stuff (**pasal kapal terbang , jet n semua tu ) , and also , abah aku ada banyak gila information dalam kepala dia . Walaupun dia dah tua , mcm mana dia mampu ingat semua data2 tu ? Hebad betul abah aku . Oh ha . Bila kitorang sembang , for sure akan sembang pasal anything kan . Ade lah skali tu , kitorang dalam kerete menuju ke IKEA , shopping mall paling dekat dengan rumah after Sunway Giza . Kitorang stuck kat traffic jam , then saje la gatal mata usha kereta sebelah yang cun nak mampos tu . Then kat number plat kereta tu , ade lah logo2 pelik yang aku tak paham . Kalau logo kerabat raja , ouh . Itu dah biasa tengok . Ni logo lain . Pelik beno jadi mulut ni ringan la nak bertanya . Nak tawu ape aku kena ?

Abah : Kau amik mass com tapi kau tatawu ape simbolik logo tu ? Kau tak cukup belajar lagi ni . Banyak lagi kau akan tempuh dalam kehidupan kau .
Aku : Abah , boleh tak jawab je soalan ? Logo tu maksudnye ape ? Anak dato2 ke ? Ape ke ?
Abah : Kau cari lah sendiri . Usaha tangga kejayaan . Kalau dengan orang lain , kalau kau tak tahu pasal apa2 , pikir dulu sebelum tanya kat dorang . Sebab setiap pertanyaan tu ialah ukuran tahap 'ketidakpandaian' kau .

Oh damn ! Sumpah terasa . Aku nak nanges kowt dalam keta tu . Abah aku nak ckp aku bodoh tapi dia ckp dalam bahasa lembut dia .Tapi tyme tu aku terasa gila2 ahh . 5 jam jugak ahh cari balik mood nak shopping . Hahaa :P Aku nak simpulkan kat sini , apa yang kita baca , tahap pengetahuan kita , adalah ukuran siapa diri kita pada dunia .

Thank you abah , kalau abah tak kata ayat 'ketidakpandaian' dalam bahasa kasarnya bodoh , angah takkan dapat pikir n takkan dapat paham makna ayat ni . huhu ^^

Jadi , sebelum nak bercakap dengan sesiapa , ukurlah baju di badan sendiri dulu eh ? Jangan nak main serlum je baju tu . Yola . Kowt ha besar ke , sendat ke ? Hehehe :D Jangan la , kau tak de banyak info pasal sorang artis baru ni , then ko terus nak gy interview dia . Nah ! BOOOLAAYAN ! (**Pn. Nadia punya example dalam kelas writing for media ) Heheh ^^.

Nah , itu je lah penjelasan pasal pendapat bapak aku pasal kehidupan ni . Actually banyak je lagi harta (*ayat membakar semangat aku ) dia yg dia bagi kat aku , but let me keep it safely :) If aku rasa aku patut share ngn korang , aku share aeh ? Tehee ^^

Mak aku pulak , selalu ingatkan aku yang ni !

KAU JANGAN CARI MASALAH !

Nah . Dan seperti biasa , aku suka jawab ayat mak aku . Alahh mak , masalah yang datang . Orang tak cari pun . Dia yang datang sendiri . Dan selepas itu , ade lah bla bla bla bla yang korang mesti tak sanggup dengar tapi aku kena tahan jugak dengar nye . hehehe .

So , aku dapat move on dengan life aku , dengan harta2 berharga yang mak abah aku bagi . (**Ade ke harta yang tak berharga disebut harta ? Bodoh betul ! haha . Korang ni lambat pickup sungguh ha ! )
Harta , bukan bermakna wang ringgit je beb ! Harta mean kasih sayang yang korang dapat , ayat2 penyedar diri kau , ayat2 pembakar semangat kau , DOA2 MAK BAPAK kau untuk kau tu pun tergolong dalam harta . Jadi , simpan la harta korang tu baik2 , elok2 , kalo boleh jangan simpan dalam peti besi , tapi simpan dalam hati ! Hehehe ^^ (**boleh buat pantun ni ) . Oh well , dengar la nasihat mak bapak korang okay ? Hargailah mereka . Ade masalah pape ke , refer kat dorang . Jangan bila kau sakit je kau refer kat dorang . Aku pantang betol manusia mcm ni . Hakktuihh >.< Ha ! Amik kau . Dah emo dah ni .

Okay lah . Takat tu je tazkirah hari ini pasal pendapat , kehidupan , keredhaan ALLAH,  MAK , dan ABAH .
Terima kasih :)

Lots of love ,

 Nadira Kushari .

2 comments:

Erra Kyra said...

suke giler entry kamu ni...sangat sempoi n sampai mesej nya...TQ!
hehe
btw




first time singgah sini..salam tawu ya!^^ daaaa~

Nadira Kushari said...

Tq cik artis :)
waah ! sudi jugakk singgah ye ?
tehee <3