=

Pages

Nuffnang

Monday, October 31, 2011

Cuka Epal ? korang pernah dengar tak ? Jum baca :)

Assalamualaikum !
Apa khabar ? Tadaaa ! sorry ya ibu2 , bapak2 , anak2 , adeq2 maness :)
Tehee :D
Baru sekarang aku sempat nak update blog .
Actually ade je banyak mase , ade je banyak cerita .
Tapi skang dah jadi hantu twitter , ape boleh buat ! haha :P

 ni info yg quote dari cik Sitik's Blog :

"Cuka epal (Apple Cider Vinegar) memang sudah diketahui mempunyai banyak khasiat sejak dulu lagi. Ia telah lama digunakan sebagai tonik kesihatan sejak beribu tahun oleh orang- orang Greek dan Mesir.
Cuka epal ialah sejenis cuka yang diperbuat daripada bahan yang diproses dengan fermentasi yang mana gula di dalam air buah epal dipisahkan oleh bakteria dan ragi yang berwarna kuning keemas-emasan dan dijual dalam bentuk semula jadi.
Cuka epal sering digunakan untuk tujuan kesihatan selain daripada digunakan dalam masakan. Ia mula popular setelah Dr D.C. Jarvis, penulis buku kesihatan, mengesyorkan cuka epal diminum setiap hari sebagai “home cure” (ubat di rumah). "



Antara khasiat cuka epal ialah:
1. Memecahkan molekul lemak dan secara tidak langsung membantu proses penurunan berat badan.
2. Menyembuh berbagai penyakit atau masalah kesihatan, seperti alergi (disebabkan oleh binatang kesayangan, makanan atau persekitaran), jangkitan sinus, selesema, jerawat, kolesterol tinggi, keletihan yang kronik, sakit ulu hati, sakit tekak, dermatitis, artritis (bengkak sendi), gout dan menurunkan tekanan darah tinggi.

Okay . Macam tak syok je topic ni .
Haha :P
Later aku story lagi weyhh !
Ade cite syokk <3

Nak tolong yasmin wat assignment jap (** kesan bo0hsan dok umah tak de keje , eh ade ! Keje menambah lemak , mencomelkan muka , memboolatkan badan ) kbai .

2 comments:

Farah Deeb said...

Yesss... kite baru mula minum cuka epal ni! Heheh! Jom la join!

Nadira Kushari said...

Farah Deeb : Ye ke ? Sedap tak ? Hee ^^ Minum mcm minum air mineral water ke yang ? Haha :P Member yg suggest . Tapi tak try lagi . hee :D